EN BLOGG MED BAKVERK OCH MATRÄTTER

torsdag 1 november 2012

Stor köttfärsbiff i gräddig tomatsås

När jag tittar ut har all snö som kommit under helgen försvunnit, skönt tycker jag. Jag är nöjd om snön kommer några dagar före jul, för snö på julafton det vill jag ha. Tänkte idag tipsa er om en färsrätt som jag börjar med att steka på spisen och sedan blir den klar i ugn.



Stor färsbiff i gräddig tomatsås         4 port.

400-500 gram köttfärs
1 gul lök, finhackas
Salt, svartpeppar, parikapulver

2-3 dl mellangrädde
400 gr krossade tomater
En skvätt soja
Vitpeppar
1 dl riven västerbottensost
Tomat, i klyftor

Gör så här:
  • Blanda ihop köttfärsen, finhackad lök och kryddorna.
  •  Hetta upp en stekpanna som tål att stå i ugn. Smält en klick smör och fördela köttfärsen i stekpannan, som en enda stor biff.
  • Vänd biffen, använd ett lock eller skärbrädan när du vänder biffen. Stek en stund men inte för länge.
  • Vänd upp biffen på tex skärbrädan. Häll i grädden, vispa runt och koka upp. Blanda ner de krossade tomaterna, en skvätt soja och krydda med vitpeppar. Rör om.
  • Lägg ner biffen i såsen. Skär tomaten i klyftor och lägg på färsen, strö över osten.
  • Ställ in i ugn på 225 grade i ungefär 10 minuter. Servera med pasta, ris eller poatis

Stek biffen och vänd upp på en skärbräda.

Häll i grädden, krossade tomater och en skvätt soja i
 stekpannan.
Krydda med vitpeppar. Rör sedan om.

Lägg ner biffen i såsen 
 
Lägg tomatklyftorna och osten på biffen. In i ugn tills osten
smält och fått lite färg.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar