EN BLOGG MED BAKVERK OCH MATRÄTTER

tisdag 13 januari 2015

Enkel älgskavsgryta med lingon

Hej! Det är fortfarande väldigt kallt ute, just nu visar termometern på -18 grader. Jag sitter inne och myser men jag vet att snart måste jag ladda om för att möta kylan, jag börjar nämligen att jobba kl. 13.00. I helgen gjorde jag en enkel älgskavgryta som blev väldigt uppskattad. Jag tog upp älgsteken  kvällen innan och lät den tina sakta i kylskåpet över natten. På morgonen var steken lätt tinad, som gjorde att den blev lättare att strimla i tunna små skivor.



Älgskavsgryta

4 portioner

1-2 msk smör
500 gram älg eller renskav
1 msk mjöl
2,5 dl matlagningsgrädde
1 st buljongtärning
2-3 tsk kinesisk soja
0,5 dl lingonsylt

Tillbehör: Potatismos/kokt potatis och kokta grönsaker

Gör så här:
  • Skär den  halvtinade älgsteken i tunna strimlor. Bryn det i smör i en stor stekpanna.
  • Rör i mjöl och späd med grädde. Rör ner smulad buljongtärning, soja och lingonsylt.
  • Låt grytan koka ihop ca 5 minuter. Strö över gräslök och färska lingon.
Tillbehör: Potatismos/ kokt potatis, kokta grönsaker eller en grönsallad.

Skär den halvtinade älgsteken i tunna skivor.

Bryn köttet i smör, rör i mjöl. Späd med grädde och rör ner övriga
ingredienser. Koka ihop ca 5 minuter.


Till älgskavsgrytan serverar jag kokt potatis och en grönsallad.
 På toppen av grytan strör jag några färska lingon och klipper över gräslök 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar