EN BLOGG MED BAKVERK OCH MATRÄTTER

måndag 22 december 2014

Rullrån

Här kommer ett gammalt recept på rullrån. Supergott och ganska enkelt att göra. Det är faktiskt första gången jag ger mig på att göra dessa kakor, men det gick förvånansvärt bra. Jag hittade ett klipp på YouTube som visade hur man gör.



Rullrån

ca 17 st

1,5 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
1,5 dl kallt vatten
100 gram smör (smält, avsvalnat) 
1/2 tsk vaniljsocker

Gör så här:
  • Blanda alla torra ingredienser.
  • Tillsätt kallt vatten och rör om till en smet.
  • Tillsätt de avsvalnat smält smör, rör om till en slät smet.
  • Grädda i ett rånjärn, 1 msk till varje rån.
  • Grädda tills det börjar få lite färg, ca 1 minut.
  • Rulla ihop rånet direkt när det är färdig gräddat.

Jag använder mig utav svärmors gamla rånjärn.


Smörj järnet med lite smör första gången.

1 msk smet till varje rån.


Grädda rånet tills det fått lite färg.


Rulla rånet direkt när det är färdig gräddat.


Härliga rullrån!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar