EN BLOGG MED BAKVERK OCH MATRÄTTER

lördag 6 juni 2015

Helstekt kyckling i ugn

Att steka kyckling i ugn är både lätt och billigt. Här tillagar jag två kycklingar på en och samma gång. När kycklingen är klar benar jag ur kycklingen när den fortfarande är varm, det gör jag för att det är lättare att få köttet från benen. Stekskyn silar jag och använder den till att göra en god sås. Kycklingköttet kan användas i olika kycklingrätter eller ätas som den är, både varm eller kall.




Helstekt kyckling i ugn

2 hela kycklingar

Marinad:
1/2 flytande smör/ rapolja
2 pressade vitlöksklyftor
2 msk ketchup
1 msk honung
1 msk sambal oelek
1 msk soja
1 msk citronsaft
2 tsk grillkrydda

Gör så här:

  • Sätt ugnen på 150 grader.
  • Blanda alla ingredienserna till marinaden. Pensla kycklingarna.
  • Låt de tillagas ca 1 1/2 timme. Vänd kycklingarna efter halva tiden och pensla på med mer marinad.

Pensla marinaden på kycklingarna. sätt in dem i ugn på 150 grader i
ca 1 1/1 timme.
Vänd kycklingarna efter halva tiden har gått, pensla på mera marinad.


Bena ur kycklingen när kycklingen fortfarande är varm. Jag kommer att
frysa ner kycklingen i portionsförpackningar, för att sedan använda den
 till att göra tex kycklingsallad eller kycklinggratäng av något slag.
Super att hitta i frysen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar