EN BLOGG MED BAKVERK OCH MATRÄTTER

onsdag 22 oktober 2014

Gó kaka i långpanna

Hej! Hoppas att ni som läser detta har det bra. Jag tänkte bidra med ett recept som jag nästan glömt bort att jag brukar baka. Det är en chokladkaka som jag toppar med en ljus smet och som pricken över i:et ringlar jag smält choklad, som gör att kakan ser väldigt festlig ut. Skär sedan kakan i små fyrkanter.



Gó kaka i långpanna

175 grader ca 35 minuter

6 dl socker
4 ägg
6 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl mjölk
1 1/2 dl vatten
4 tsk bakpulver
6 dl vetemjöl
6 msk kakao

Glasyr:
150 gram smält smör
4 dl florsocker
3 msk vispgrädde
2 tsk vaniljsocker

100 gram mörk choklad smältes och riglas över kakan.

Gör så här:
  • Vispa ägg och socker.
  • Rör ner övriga ingredienser i äggsmeten.
  • Smält smöret till glasyren och blanda den med florsockret, grädden och vaniljsockret.Bred glasyren över den ljumna kakan
  • Ringla den smälta blockchokladen över den avsvalnande kakan.
  • Låt chokladen kallna något innan du skär den i fyrkanter.

Skär kakan i lämpligt stora rutor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar