EN BLOGG MED BAKVERK OCH MATRÄTTER

tisdag 5 augusti 2014

Tips på tilltugg!

Jag ligger lite efter i mitt bloggande eftersom jag har haft problem med min kamera/blogg. Först gick min laddare sönder, överföringssladd försvann och sedan har jag haft problem med min blogg. Nu är allt fixat så förhoppningsvis kommer jag att ta mig tid att lägga in nya recept .
Här kommer några tips på några goda tilltugg, tilltugg som vi åt på midsommarafton i Liträsket.



Från vänster i bild:

Åsa Ö:s kräftcrostiner

100 gram riven västerbottensost
150 gram soltorkade tomater
1 vitlöksklyfta
1 dl gräddfil

Crostiner

Gör så här:
  • Rör ihop alla ingredienserna.
  • Klicka ut en klick på varje crostini, toppa med en kräftstjärt.
  • Ät och njut!

Västerbottenssnurrar

1 kyld smördegsplatta (á 225 g)
ca 100 gram västerbottensost

Gör så här:
  • Ugn 200 g
  • Riv osten, lägg den på smördegsplattan. Rulla ihop och skär cm-tjocka skivor av rullen.
  • Lägg ut rundlarna på ett bakplåtspapper, grädda mitt i ugn 15-20 minuter.

Snittar på rökt kött, färskost och pepparrot          ca 40 st

4 mjuka tunnbröd
1 f.p Philadelphiaost  (200 gram)
4 tsk riven pepparrot på tub
ca 200 gram tunt skivat hamburgerkött 
Ruccola

Gör så här:
  • Bred philadelphiaosten på bröden sedan 1 tsk pepparrot på varje bröd.
  • Lägg sedan några hamburgerkött skivor + ruccola.
  • Rulla ihop längst med långsidan. Plasta in rullarna och låt gärna ligga i kylskåpet nån timme före servering. Skär upp varje rulle i 10 snittar.

Parmesanchips

4 dl grovriven parmesanost
1 dl torkade tranbär
1 dl pistagenötter

  • Riv osten grovt.
  • Hacka tranbären och nötterna som ska blandas med osten.
  • Lägg ut små högar på ett bakplåtspapper på en plåt.
  • Grädda 8-10 minuter på 200 grader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar