EN BLOGG MED BAKVERK OCH MATRÄTTER

lördag 12 oktober 2013

Rödbetsbullar

Det är kolsvart ute, det blåser och jag är hemma alldelens själv. Per är och fiskar hela veckan, Nils är hos kompisar, Viktor är i fjällen. Så här sitter jag och kan inte annat göra. Idag har jag fördrivit tiden med att bakat saftiga rödbetsbullar som blev fantastisk goda. Jag hittade receptet i mattidningen Mat & vin. Bullarna är svagt rosa med div frön i. Här kommer receptet:





Saftiga rödbetsbullar

ca 14 bullar

50 g jäst
3 dl mjölk
3 dl vatten
250 g kesella (10%)
1 msk brödsirap
2 1/2 tsk salt
1 stor rödbeta (grovt riven)
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl linfrön
1/2 pumpakärnor
5 dl grahamsmjöl
10-11 siktat dinkelmjöl
lite havregryn samt frön till topping

Gör så här:
  • Sätt på ugnen på 225 grader.
  • Smula jästen i en bunke.
  • Värm mjölken och vattnet till 37 grader och häll över jästen. Rör till jästen löst sig.
  • Blanda i kesella, brödsirap, salt, rödbeta, solrosfrön, linfrön samt pumpakärnor. Tillsätt grahamsmjöl, lite i taget. Arbeta degen tills den blir blank och smidig.
  • Täck bunken med en bakduk och låt jäsa 50 minuter.
  • Klicka lagom stora bullar på ett bakplåtspapper med lite blandade frön för att även få frön i botten på bullarna. strö över lite fröblandning som topping.
  • Låt jäsa ca 40 minuter övertäckt med en bakduk.
  • Grädda mitt i ugnen ca 15-20 minuter på 225 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar