EN BLOGG MED BAKVERK OCH MATRÄTTER

torsdag 29 augusti 2013

Philadelphiaglasstårta med färska bär

Hej! Idag ska jag tipsa om en efterrätt som jag gjort mååånga gånger. När jag tänker tillbaka och försöker minnas fick jag detta recept av en tant på min förr förra arbetsplats. Jag pratar nu tidigt 80-tal. Jag tycker fortfarande att det är ett användbart recept som är lätt att göra och är fantastiskt gott. Som tillbehör brukar jag variera efter säsong. Nu när det är höst använder jag mig av de bär som finns i trädgården. Här på bilden har min svägerska Ewa plockat bär från sin trädgård det är hallon , svartavinbär och röda vinbär.



 

Philadelphiaglasstårta med färska bär

Skål 1.
3 dl grädde
1 tsk vaniljsocker
Vispas, ej för hårt

Skål 2.
3 äggulor
2 dl socker
1 pkt Philadelphia ost 200 gr
Vispas lätt ihop

Skål 3.
3 äggvitor - vispas till skum

Gör så här:
  • Smula 3 digestivekex i en form med löstagbar botten.
  • Blanda 1+2+3 i en skål. Häll sedan i formen.
  • Toppa med ytterligare 3 smulade kex och täck sedan formen med plastfolie. Ställ i frysen minst 4 timmar.
  • Ta fram glassen i god tid före servering så att glassen hinner tina lite.
  • Servera med färska bär eller frukt.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar