EN BLOGG MED BAKVERK OCH MATRÄTTER

lördag 3 augusti 2013

Grillade morötter med asiatisk dressing

Semestern håller på att gå till sin ände för mig så därför har jag nu skafferi rensning här i stugan på Bergön. Salladen är slut så till det grillade köttet äter vi grillade morötter med asiatisk dressing. Jag steker också de kantareller jag har med färsk gul lök i smör och kryddar med lite salt och en gnutta vitpeppar. Längst inne i kylskåpet hittar jag en liten burk med den goda djävulssåsen. Som sagt var det blir till slut en ganska spännande grilltallrik med både det ena och det andra..........hittar just nu ett salladshuvud i källaren så det blir en sallad med tomat, gurka, avokado, rödlök, fetaost och en dressing på olivolja, vitvinsvinäger och grekisksalladskrydda.







Grillade morötter med asiatisk dressing

1 näve späda morötter
1/2 röd chilifrukt
2 msk rapsolja
1 pressad lime
1 pressad vitlök
1 tsk strösocker
1/2 msk japansk soja
1 tsk salt
ev. 2 msk sesamfrön

Gör så här:
  • Tvätta morötterna och skala v.b. Skär dem 1 gång på längden. Koka ca 1 minut och häll sedan av i ett durkslag och spola morötterna med kallt vatten.
  • Kärna ur och finhacka chilin och blanda med resterande ingredienser till dressingen.
  • Grilla morötterna till de får lite färg. Avsluta med att lägga upp dem på ett fat och slå över dressingen.

En grilltallrik med både det ena och det andra.
 


Baguette med vitlökssmör


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar