EN BLOGG MED BAKVERK OCH MATRÄTTER

torsdag 21 februari 2013

Köttfärslimpa med fyllning

Vilken härlig underbar dag med strålande sol. Tog mig en promenad i morse, men det var faktiskt ganska kallt. Igår jag gjorde jag en köttfärslimpa med en enkel fyllning som bestod av smör, lök, persilja, dill och senap som jag mosade ihop och fyllde köttfärslimpan med. Det blev en god mustig smak som övriga i familjen också uppskattade. Till köttfärslimpan åt vi ugnstekta rotsaker och en vanlig brunsås.



Köttfärslimpa med fyllning

750 gr köttfärs
1-2 lökar
1 1/2 dl vatten
1 1/2 dl mjölk
1 1/2 dl ströbröd
2 ägg
3/4 msk salt
2 krm svart el vitpeppar

Fyllning:
2 msk smör
2 msk senap
2 msk persilja
2 msk gul lök
2 msk dill

Gör så här:
  • Blanda ihop vatten,mjölk och ströbröd. Låt svälla en stund.
  • Blanda köttfärsen med vatten, mjölk och ströbrödets blandningen.
  • Hacka löken fint och stek den en stund innan du blandar den i smeten.
  • Tillsätt äggen och kryddorna. Rör om ordentligt.
  • Gör fyllningen genom att blanda allt med rumsvarmt smör.
  • Smörj en ugnsfast form och forma köttfärsen till en limpa. Tryck en fördjupning i mitten och fyll den med fyllningen. Nyp ihop ordentligt så inte fyllningen "smiter".
  • Grädda nedre delen av ugn 35-40 minuter i 200 grader.

Forma köttfärsen till en limpa. Tryck en fördjupning i
mitten och fyll den med fyllningen.


Nyp ihop ordentligt så att inte fyllningen "smiter"



Till köttfärslimpan serverade jag ugnstekta rotsaker.




 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar