EN BLOGG MED BAKVERK OCH MATRÄTTER

lördag 13 oktober 2012

Vaniljpaj med hjortron

Det här är för mig ett nytt recept , jag sökte ett efterrätts recept där jag kunde använda mig utav alla hjortron som familjen plockat i sommar. Pajen fick mer än godkänt av mina gäster.



Vaniljpaj med hjortron

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
2 msk socker
125 gr smör
1 äggula

Fyllning:
3 ägg
1,5 dl socker
1/2 vaniljstång
1/2 krm vaniljpulver
2 dl creme fraiche
2 msk vetemjöl

Toppa med: 2 dl hjortron och 1 dl hjortronsylt eller ta andra bär.

Gör så här:
  • Hacka ihop mjöl, socker och smör till en gryning massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg.
  • Tryck ut degen i en form med löstagbar kant. Spänn gärna fast ett smörpapper i botten på formen så blir pajen lättare att flytta till ett annat fat vid serveringen. Låt vila i kylskåpet ca 30 minuter.
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Vispa ägg ovh socker pösigt, skrapa ur fröna ur vaniljstången, rör ihop alla ingredienser till fyllningen och häll ner den i pajskalet.
  • Grädda i ca 35 minuter. Låt kallna. Blanda bär och sylt och bred ut över pajen.

En bit hjortronpaj.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar