EN BLOGG MED BAKVERK OCH MATRÄTTER

onsdag 26 oktober 2011

Älgskavspaj med västerbottensost!

Idag har jag hittat igen mitt recept på älgskavspaj som jag fått av min f.d arbetskamrat Maria. Jag har haft det borta ett långt tag och undrat flera gånger vart det har tagit vägen. Ett toppen recept för oss som har fulla frysen med älgkött men oxå för den som kan tänkas köpa älgskav i frysdisken.




Här är receptet:

Älgskavspaj med västerbottensost   

Pajdeg:
150 gr kall pressad potatis
2,5 dl vetemjöl
100 gr margarin

Fyllning:
ca 500 gr älgskav, brynes, eftersteks
1 burk champinjoner
2 gula lökar, hackas

Sås:
2 msk senap
2 msk riven pepparrot på tub
1 msk vetemjöl
1,5 dl buljong eller svampspad
1,5 dl grädde
1 tsk salt
1 krm svartpeppar


Gör så här:
  • Blada ihop pajdegen och tryck ut den i en pajform. Nagga botten och förgrädda pajskalet i 225 grader , 5-8 minuter.
  • Allt till såsen blandas , kokas i 5minuter.
  • Sätt i fyllningen, såsen och 1,5 dl riven västerbottensost.
  • Grädda i 250 grader ca 10 minuter.
  • Servera med grönsallad och mjukt bröd.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar