EN BLOGG MED BAKVERK OCH MATRÄTTER

måndag 22 augusti 2011

Bara jag !


 Jag längtar efter något gott, så därför gör jag en sallad på rödbetor och kokar färskpotatis som jag sedan blandar med västerbottenspesto. Passar på att äta detta nu när familjen är i stugan, för jag vet att just de här tycker inte övriga i familjen om. Själv tycker jag det smakar underbart. Mums så gott det blev !



Ungsbakade rödbetor med pepparrotssmör

Ngr rödbetor
ca 50 rumsvarmt smör
3 msk riven pepparrot
salt, peppar
Ruccolasallad
Pinjenötter

Gör så här:
  • Koka rödbetorna en stund, skala och dela i kvartar.
  • Blanda smöret med pepparroten, salt och peppar.
  • Placera rödbetorna på ungsfolie och lägg på smörklickar, spara lite av smöret till serveringen.
  • Nyp ihop folien och baka mitt i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter.

    Färsk potatis med västerbottenspesto

    Västerbottenspesto

    Riven västerbottensost
    Olivolja
    Persilja
    Pinjenötter
    Vitlök
    Salt/peppar

    Gör så här:
    • Skrubba den färska potatisen och koka den.
    • Blanda ihop alla ingredienserna i en mixer. Eftersom jag bara "duttade" ihop allt på ett ungefär så är det svårt att ange mått, men det var ungefär 1 dl västerbottensost iallafall.
    • När potatisen är kokad dela den i bitar och blanda den med peston.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar