EN BLOGG MED BAKVERK OCH MATRÄTTER

fredag 21 september 2012

Chilimarinerad lax på salladsbädd!

Godmorgon..!! Idag är det lördag, jag har inga direkta planer på vad jag ska göra ev. blir det en sväng ner på stan. Fredagmiddagen igår blev en enkel men festlig laxrätt där jag marinerade laxen , la den på en bädd av sallad med bla mango, på toppen av laxen en klick guacamole, super gott!!
När jag stekte laxen i ugn använde jag mig utav en termometer, när den visade på 60 grader tog jag ut laxen, laxen blev för mig perfekt.


Chilimarinerad lax på salladsbädd   2 portioner

2 bitar lax

Marinad:
2 msk sweet chili
2 msk japansk soja
1 bit riven ingefära
1 msk olivolja

Sallad:
Isbergssallad
Gurka
Mango, går bra med fryst
Cocktailtomater
Sockerärtor
Röd lök

Guacamole:
2 avokados
ca 1 dl creme fraiche
En liten klyfta vitlök
Pressad citron
Salt/ citronpeppar

Gör så här:
  • Blanda chilisås, soja, riven ingefära och olivolja i en skål. Häll blandningen i en plastpåse och lägg i laxfiléerna. Låt marinera i minst 30 minuter, gärna längre. Ju längre desto mer smak.
  • Sätt på ugnen på 200 grader. Lägg upp laxfilérna på en ungsfast form in i ugn tills temometern visar 60 grader eller ca 12-15 minuter beroende på hur tjock laxbitarna är.
  • Skär upp ingredienserna till salladen och lägg på en tallrik. Gör gärna en vinägrett på 3 msk olivolja, 1 msk vinäger och lite honung. Krydda med flingsalt och svartpeppar.
  • Mosa avokadon på en djuptallrik. Blanda i creme fraichen, vitlök, citron. Krydda efter smak med salt och citronpeppar. Toppa laxen med guacamole.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar